My research has been published in multiple international and peer reviewed journals
such as the Journal of Marriage and Family, Family Business Review, Forum Qualitative Research and Leviathan.
I am the author of two books and have co-edited a special issue and a collected volume.

 

Journal Articles

  • Stamm, Isabell; Weinhardt, Michael; Gutzeit, Marie; Bottel, Matthias; Lindenau, Johannes; Heth, Steffen (2020): Die Verbindung von Online-Lehre und Crowd Science. Soziologie. 49 (2)
  • Eklund Lina, Stamm, Isabell & Lieberman, Wanda: The crowd in crowdsourcing: Crowdsourcing as a pragmatic research method. First Monday 24(19). Open Access.

  • Stamm, Isabell; Discua Cruz, Allan; Cailleut, Ludovic (2019): Entrepreneurial Groups – Definition, Forms and Historic Change. Historical Social Research. 44(4), 7-41.

  • Weinhardt, Michael; Stamm, Isabell (2019): Opportunities and challenges in sampling entrepreneurial groups from process-generated data. Historical Social Research. 44(4), 186-221.

  • Barbera, Francesco; Stamm, Isabell; DeWitt, Rocki (2018): The Development of an Entrepreneurial Legacy: Exploring the Role of Anticipated Futures in Transgenerational Entrepreneurship. Family Business Review. 31 (3), p. 352-378.

  • Stamm, Isabell (2018): Organized communities as a hybrid form of data sharing. Forum Qualitative Research 19(1), Art 16.

  • Stamm, Isabell (2016): Coordination tasks and modes of linked lives in entrepreneurial families. Journal of Marriage and Family 78(4), 939-956.

  • Stamm, Isabell (2014): Zum Erfolg geboren? Die Leistungskultur in Unternehmerfamilien. Leviathan, Sonderband 29, 195-211.

  • Stamm, Isabell; Lubinski, Christina (2011): Crossroads of family business research and firm demography. Journal of Family Business Strategy 2(3), 117-127.

  • Stamm, Isabell (2009): Generationenbeziehungen in Unternehmerfamilien. Sozialwissenschaftliches Journal XII(3), 23-39.

 

Books and Editorships

  • Stamm, Isabell; Schmitz, Andreas; Norkus, Maria; Baur, Nina (eds.) (2020): Thematic Section on Process-Oriented Analysis. Canadian Review for Sociology. 57 (2) 243-305.

  • Stamm, Isabell; Discua Cruz, Allan; Cailluet, Ludovic (eds.) (2019): Collective Engagement in Entrepreneurship: Sociological and Historical Reflections. Special Issue. Historical Social Research. 44 (4).

  • Stamm, Isabell (2013): Unternehmerfamilien - der Einfluss des Unternehmens auf Lebenslauf, Generationenbeziehungen und soziale Identität. Barbara Budrich Verlag, Opladen.

  • Stamm, Isabell; Breitschmid, Peter; Kohli, Martin (Eds.) (2011): Doing Succession in Europe. Generational transfers in family businesses in comparative perspective. Schulthess Verlag. Zürich.

  • Stamm, Isabell (2007): Zwischen Neurobiologie und Sozialethik – Zum soziologischen Gehalt der Gefühle bei Jürgen Habermas und Antonio Damasio, BIS-Verlag, Oldenburg.

 

Invited Contributions to edited volumes

  • Stamm, Isabell (2020, accepted): Groups Matter: the social embedding of entrepreneurship. In: Andrea Maurer: Handbook Economic Sociology. Springer Nature.
  • Stamm, Isabell; Scheidgen, Katharina; Sundermeier, Janina; Hoppe, Annekatrin (2020, accepted): Unternehmertum und soziale Ungleichheit. In: Baur, N. & Beyer, J. (eds): Wirtschaft und soziale Ungleichheit. Wiesbaden: Springer VS.
  • Stamm, Isabell (2020): Evolutionstheorie in der Organisationsforschung. In: Apelt, M.; Bode, I.; Hasse, R.; Meyer, U.; Groddeck, V.; Wilkesmann, M.; Windeler, A. (eds.), Handbuch Organisationssoziologie. Wiesbaden: Springer VS.

  • Stamm, Isabell; Bernhard, Fabian & Hameister, Nicole (2019): Empirische Befunde zu Unternehmerfamilien in Deutschland. In: Kleve, Heiko: Soziologie der Unternehmerfamilie.

  • Stamm, Isabell & Gutzeit, Marie (2019): Innovation und Unternehmertum. In: Blättel-Mink, Birgit; Schulz-Schaeffer, Ingo; Windeler, Arnold (eds.), Handbuch der Innovationsforschung. Sozialwissenschaftliche Perspektiven. Wiesbaden: Springer.

  • Stamm, Isabell (2018): Erzählkultur in Unternehmerfamilien. In: Lueger, Manfred; Frank, Hermann; Korunka, Christian (eds.), Unternehmerfamilien im Kontext ihres Familienunternehmens. Wien: Facultas, S. 65-86.

  • Stamm, Isabell (2016): Unternehmertum als Familienprojekt heute. In: Phänomen Familienunternehmen – Überblicke. Mettingen: Draiflessen Collection, S. 129-136.

  • Stamm, Isabell; Schmiade, Isabell; Kohli, Martin (2009): Von Generation zu Generation – Der Nachfolgeprozess in Familienunternehmen. In: Hilger, Susanne; Soénius, Ulrich (eds.), Netzwerke – Nachfolge – Internationalisierung. Familienunternehmen im Rheinland im 19. und 20. Jahrhundert. Schriftenreihe zur rheinisch-westfälischen Wirtschaftsgeschichte. Band 47. Selbstverlag Stiftung Rheinisch-Westfälisches Wirtschaftsarchiv zu Köln, S. 177-187.

  • Stamm, Isabell; Zimmermann, René (2008): Der Intellektuelle und seine Öffentlichkeit: Jürgen Habermas. In: Jung, Thomas; Müller-Doohm, Stefan (eds.), „Fliegende Fische“ – Eine Soziologie des Intellektuellen in 20 Porträts. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, S. 124- 146.

 

Recensions, Blogs, Conference Contributions, Other

  • Stamm Isabell (2020): Sequenzanalyse geschickt kombiniert. Soziologische Revue 43(1), 81-89.

  • Stamm, Isabell; Eklund, Lina (2017): With great power comes great responsibility. Reflecting on the implications of using crowdsourcing as a research method. LSE Social Impact Blog. Februar 2017: http://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2017/04/05/crowdsourcing-raises-methodological-and-ethical-questions-for-academia/

  • Stamm, Isabell (2012): Book Review: Bernhard, F. (2011). Psychological Ownership in Family Businesses. Family Business Review 25(2), 225-227.

  • Stamm, Isabell & Marchese, Elisa (2011): Succession as transition in the life course. In: Stamm, I.; Breitschmid, P.; Kohli, M. (eds.), Doing Succession in Europe. Zürich: Schulthess, S. 243-266.
  • Stamm, Isabell (2011): Book Review: Lubinski, C. (2010). Family Business in West Germany: Corporate Governance and Shareholders Relations Since the 1960s. Family Business Review 24(2), 184-186.

  • Stamm, Isabell; Schmiade, Nicole; Kohli, Martin (2009): Familienunternehmer als Pioniere biographischer Selbstbestimmung? In: Soeffner, H. (eds.), Unsichere Zeiten. Aushandlungen des 34. Kongresses für Soziologie in Jena. Wiesbaden, CD-ROM.

  • Schmiade, Nicole; Stamm, Isabell; Kohli, Martin (2009): Unternehmerfamilien und Generationenfolge in unsicheren Zeiten In: Soeffner, H. (eds.), Unsichere Zeiten. Aushandlungen des 34. Kongresses für Soziologie in Jena. Wiesbaden, CD-ROM.
  • Stamm, Isabell (2007): Social Entrepreneurship and Global Change" – Conference Report Boston. Sozialwissenschaftliches Journal II(2), 92-99.

 

Working Papers

  • Jungmann, Robert; Stamm, Isabell: Coordinating Collective Agency – A Practice-Based Framework.

  • Stamm, Isabell: Von der Gabe zur Ware – veränderte Vorzeichen der Nachfolge in Unternehmerfamilien. 
  • Stamm, Isabell; Gutzeit, Marie: Imagined futures in entrepreneurial families: Unpealing layered sets of fictional expectations and their stage dependence.

  • Stamm, Isabell, Weinhardt, Michael, Sundermeier, Janina: Making the team is everything? The low status problem of women in founding Teams.

  • Stamm, Isabell; Bernhard, Fabian; Ahrens, Jan-Philipp: What entrepeneurs expect from their spouses – and how family entrepreneurs differ.

  • Stamm, Isabell: The mediating role of platforms in business sales: Contacts, knowledge and conventions in selling one’s life project in German Mittelstand.

  • Stamm, Isabell: Tracking entrepreneurial group trajectories over two decades: theoretical and empirical considerations on the sequential patterning of entrepreneurial group composition.